2006 Kpss Eğitim bilimleri testi 3 Lise

40. Sosyal öğrenme kuramına göre, aşağıdakilerden hangisi gözlem yoluyla öğrenmede rol oynayan süreçlerden biri değildir? A) Güdülenme B) Tekrar C) Zihinsel şema D) Hatırlama E)
Dikkat
41. Yılan korkusu çoğu zaman, bireyin yılanla yüz yüze gelmesiyle değil yılanla karşılaşan kişilerin dehşete kapılmasını izlemesi sonucu oluşur.  Bu durum aşağıdaki öğrenme türlerinden hangisine bir örnek oluşturabilir? A) Sınama-yanılma yoluyla öğrenme B) Edimsel koşullanma yoluyla öğrenme C) Örtük (gizil) öğrenme D) Kavrayarak öğrenme E) Dolaylı öğrenme
42. Kaçınma davranışının kazanılmasında, edimsel koşullanmayla ilgili, I. kademeli yaklaşma, II. ayırt etme, III. olumsuz pekiştirme, IV. sönme süreçlerinden hangileri rol oynar? A) I ve II  B) I ve III C) II ve III  D) II ve IV E) III ve IV


43. Dünyanın maddi ve manevi değerlerinin öğrenilmesinde klasik eserlerin önemini ve değişmeyen evrensel bir eğitim ilkesini savunan eğitim felsefesi aşağıdakilerden hangisidir? A) İlerlemecilik  B) Varoluşçuluk  C) Esasicilik  D) Daimîcilik   E) Kurmacılık
44. Davranışçı öğrenme kuramlarına dayalı öğretim programı tasarımlarına tepki olarak ortaya çıkan ve insan davranışlarının basit bir etki-tepki ilişkisinden çok daha karmaşık bir yapıya sahip olduğunu ileri süren temel program tasarımı aşağıdakilerden hangisidir? A) Yaşantı merkezli B) Öğrenci merkezli C) Romantik D) Hümanistik E) Süreç merkezli
45. İnsani değerlerin incelenmesinde sanat ve ahlak konularını ele alan, insan eylemlerinde değerlerin çevre etkisiyle sonradan mı, yoksa doğuştan mı kazanıldığıyla uğraşan felsefe alanı aşağıdakilerden hangisidir? A) Epistemoloji B) Ontoloji C) Aksiyoloji  D) Metafizik E) Kozmoloji
46. Program geliştirme sürecinde toplumun beklenti ve ihtiyaçlarının dikkate alınmamasının yaratacağı en önemli güçlük aşağıdakilerden hangisidir? A) Bireylerin topluma uyum sağlamasının zorlaşması B) Toplumsal değişmenin yavaşlaması C) Eğitimde teknolojik imkânlardan yararlanılamaması D) Öğretmenlerin uygun yöntem ve teknikleri seçmelerinin güçleşmesi E) Yararlanılacak içerik miktarının değişmesi
47. Bir ilköğretim okuluna yeni atanan bir öğretmenin derse gireceği sınıflar hakkında diğer öğretmenlerden, öğrenci dosyalarından ve rehber öğretmenden bilgi toplaması aşağıdakilerden özellikle hangisine bir örnek oluşturur? A) Ölçme-değerlendirme  B) İhtiyaç analizine hazırlık C) Toplumsal değerlendirme D) Öğrenme ortamını belirleme E) Mesleki ve kişisel gelişimi planlama
48. Öğretim planlamasında yer alan, I. kazanımların belirlenmesi, II. ölçme araç ve yöntemlerinin belirlenmesi, III. etkinliklerin belirlenmesi, IV. öğretimin değerlendirilmesi işlemleri aşağıdakilerin hangisinde sistematik olarak gerçekleştirilme sırasına göre verilmiştir? A) I, II, III, IV  B) I, III, II, IV C) II, III, IV, I  D) III, II, IV, I  E) IV, III, II, I
49. İlköğretim okullarında uygulanmaya başlayan yeni programlar; bilimin yol göstericiliğini öne çıkaran, dünyadaki gelişmeleri dikkate alan katılımcı bir model olmayı hedeflemektedir. Bu nedenle bu programlarda günlük hayattan kopuk olmayan, öğrenci merkezli yaklaşımların uygulanması beklenmektedir. Yeni programların öğrencilere aşağıdaki alanların hangisinde beceri kazandırmayı hedeflemesi beklenmez? A) Öğretilenle yetinme B) Bilimsel araştırma yapma C) Problem çözme D) Bilgi teknolojilerini kullanma E) Yaratıcı düşünme
50. Günümüzdeki eğitim anlayışına göre, aşağıdakilerden hangisi öğrenciye kazandırılmaya çalışılan önemli becerilerden biri değildir? A) Bilgiye ulaşma B) Bilgi üretme C) Bilgiyi paylaşma D) Bilgiyi yorumlama E) Bilgiyi ezberleme
51. Aşağıdakilerden hangisi, öğretim programında, kazanımlarla etkinlikler arasındaki ilişkileri göstermek, öğrenme yaşantılarının seçilmesine ve uygun ölçme aracının geliştirilmesine katkıda bulunmak amacıyla hazırlanır? A) Spiral sistem  B) Yaşantı konisi  C) Yıllık plan  D) Gözlem formu  E) Belirtke tablosu
52. Ortaöğretimde tarih, coğrafya, sosyoloji, biyoloji, fi- zik gibi derslerde ele alınan bazı konular ilköğreti- min 4.-8. yıllarında fen ve teknoloji ve sosyal bilgiler dersleri içinde, ilk üç yılda ise hayat bilgisi dersi içinde ele alınır. Hayat bilgisi dersinin ele alınışı, aşağıdaki program tasarımı yaklaşımlarından hangisine bir örnektir? A) Disiplin  B) Konu  C) Geniş alan  D) Süreç E) Çekirdek
53. Davranışçı eğilime sahip öğretmenlerin daha çok tercih ettiği ve pekiştirme ilkelerini temel alan, bilgi parçacıklarını adım adım düzenleyerek öğrenciyi ilerlemeye yönelten öğretme-öğrenme modeli aşağıdakilerden hangisidir? A) Programlı öğretim B) Buluş yoluyla öğrenme C) Tam öğrenme D) Anlamlı öğrenme E) Sunuş yoluyla öğrenme
54. Geliştirilen bir programda kazandırılmak istenen davranışlara ulaşılıp ulaşılmadığı önemlidir. Bu nedenle öğrencilerin süreç içindeki yaşantılarının ve öğrenme eksikleri veya güçlüklerinin saptanarak iyileştirici önlemlerin alınması gerekir.  Bu amaçla yapılan değerlendirme aşağıdakilerden hangisidir? A) Öğrenciyi tanıma amaçlı B) Öğrenmeleri izleme amaçlı C) Öğrenme düzeyini belirleme amaçlı D) Ortama bakarak E) Ürüne bakarak
55. Aşağıdakilerden hangisi, çağdaş eğitim anlayışıyla ilgili ilkelerden biri değildir? A) Her öğrenci öğrenebilir. B) Her öğrencinin öğrenme biçimi kendine özgüdür. C) Öğretim sürecinin merkezinde öğretmen yer alır. D) Öğrenmeyi öğrenme önemlidir. E) Öğrencinin deneyimlerinden yararlanılmalıdır
56. Aşağıdakilerin hangisinde öğretmenin rolü daimîcilik felsefesine göre belirlenmiştir? A) Geçmişten gelen kesin doğruları ve bilgiyi nesilden nesile aktarmak B) Bireyin doğrulara ulaşabilmesi için bizzat etkileşimde bulunmasını sağlamak C) Bireyde problem çözme becerilerini geliştirmek D) Bireyin özgür bir ortamda doğruya ve bilgiye kendisinin ulaşmasını sağlamak E) Gerekli bilgi ve doğruları bireyin yaşantısıyla ilişkilendirmesini sağlamak
57. Öğrencilerin, kazandıkları bilgi ve becerileri toplumsal yaşam becerilerini geliştirme amacıyla kullanmaları için hazırlanmış bir öğretim programında aşağıdakilerden hangisinin öğrencilere kazandırılması beklenmez? A) Öz güven ve sorumluluk duygusu B) Yaşam boyunca öğrenme isteği C) Olumlu toplumsal beceriler D) Eleştirel düşünme ve karar verme becerileri E) Bireysel davranma
58. Akademik başarının düşük olmasının nedenleri üzerine yapılan bir araştırmanın sonuçlarına göre, gençlerin çoğunlukla saat 15:00 ile 18:00 arasında riskli davranışlar gösterdikleri ortaya çıkmıştır. Bu nedenle, gençlerin okul sonrasında spor yapmaları, müzikle ilgilenmeleri ve toplum hizmetlerinde gönüllü olarak görev almaları, onların hem olumsuz deneyimler yaşamalarına engel olma hem de daha sağlıklı ve üretken bireyler olmalarına yardım etme açısından önem taşımaktadır. Buna göre aşağıdakilerden hangisi gençlerin okul dışında katılacağı etkinliklerin amaçlarından biri olamaz? A) Kendilerini daha iyi tanıyıp yeteneklerini keşfetmelerini sağlama B) Planlı çalışma alışkanlığı kazandırma C) Farklı görüş ve anlayışları hoşgörüyle karşılamalarına yardımcı olma D) Yeni durum ve ortamlara uyum sağlamalarını kolaylaştırma E) Not ortalamalarını yükseltme olanağı sağlama
59. Aşağıdakilerden hangisi çağdaş anlayışa göre geliştirilen öğretim programının özelliklerinden biri değildir? A) Öğretimde farklı yöntem ve tekniklerin kullanılması B) Öğrencilerin düşünmeye, paylaşmaya ve soru sormaya özendirilmesi C) Millî değerleri kaybetmeden evrensel değerlerin benimsenmesi D) Öğrencilerin birbirleriyle aynı olduklarının varsayılması E) Öğrencilerin toplumsal sorunlara karşı duyarlı olmaya yönlendirilmesi
60. Okuma güçlüğü olan öğrencisiyle sınıf içinde özel olarak ilgilendiğinde, işlemesi gereken konuları zamanında bitiremeyeceğini düşünen bir öğretmenin kullanabileceği en uygun yöntem veya teknik aşağıdakilerden hangisidir? A) Oyun B) Bireyselleştirilmiş öğretim  C) Soru-cevap D) Drama E) Mikro öğretim
61. Öğrencilerin, karşılaştıkları toplumsal durumlar için yaratıcı çözüm yollarını nasıl ürettikleri hakkında bilgi edinmek isteyen bir öğretmen, aşağıdaki öğretme-öğrenme yaklaşımlarının hangisini öncelikle tercih etmelidir? A) Sunuş yoluyla öğrenme B) Probleme dayalı öğrenme C) Tam öğrenme D) Buluş yoluyla öğrenme E) Bireyselleştirilmiş öğretim
62. Eleştirel düşünme becerisini kazanan öğrencilerin aşağıdakilerden hangisini yapması beklenmez? A) Bir konu hakkındaki fikirleri olduğu gibi kabullenme B) Mantıklı sonuçlara ulaşabilmek için bilginin sentezini yapma C) Yeni sorular veya problemler bulmak için bilgiyi kullanma D) Bir konu hakkındaki farklı görüşleri irdeleme E) Problemin çözümüne ulaşmak için farklı açılardan muhakeme yapma
63. Nükleer santrallerin kurulmasıyla ilgili farklı görüşler vardır. Öğrencilerin bu farklı görüşleri ortaya çıkarmalarını sağlamada öğretmenin kullanacağı en etkili yöntem veya teknik aşağıdakilerden hangisidir? A) Yaratıcı drama B) Soru-cevap C) Gösteri D) Altı şapka tekniği E) Analoji
64. Bazı öğrencilerin diğerlerine göre daha sıkılgan ve utangaç olabildiği durumlarda sosyal kulüpler önemli bir işlevi yerine getirebilir. Bu tür öğrencilerin ders dışı etkinliklere yönlendirilmesi, I. bilişsel, II. sayısal, III. kişisel, IV. pratik, V. kişiler arası yeterliklerden özellikle hangilerini geliştirmeyi amaçlar? A) I ve II  B) I ve IV C) II ve III  D) II ve V E) III ve V
65. Aşağıdakilerden hangisi öğretmenlerin kendilerini mesleki açıdan geliştirmelerine olanak sağlayan etkinliklerden biri değildir? A) Dersleriyle ilgili öz değerlendirme yapmaları B) Alanlarıyla ilgili yayınları izlemeleri C) Meslektaşlarıyla sınıf-içi problemlere çözüm aramaları D) Öğrencilerden, öğretmenlerini değerlendirmelerini istemeleri E) Alıştıkları öğretim yöntemlerine bağlı kalmaları
66. Öğrenmelerin etkili ve kalıcı olmasını sağlamak isteyen bir öğretmenin aşağıdakilerden hangisini yapması uygun değildir? A) Konuyu olabildiğince kısa ve öz olarak sunması B) Olabildiğince fazla duyu organına hitap etmesi C) Konuyu güncel yaşamdan örneklerle desteklemesi D) Öğrenilecek davranışa uygun etkinlikler seçmesi E) Konuyu problem çözme şeklinde ele alması
67. Oya öğretmen, doğal sayılar konusunu işlerken öğrencilerinden konuya ilişkin örnekler vermelerini ister. Ahmet’in verdiği örneği çok beğenir ve ona gülümser. Oya öğretmen Ahmet’e gülümsediğinde,  I. ipucu, II. dönüt, III. pekiştirme, IV. düzeltme işlevlerinden hangilerini yerine getirmekte olabilir? A) I ve II  B) I ve III C) II ve III  D) II ve IV E) III ve IV 
68. Mustafa öğretmen Ayşe’nin sosyal bilgiler dersinde sonuç çıkarmakta zorlandığını fark eder. Ayşe’nin bu dersle ilgili yaşantıları hakkında hafta boyunca notlar tutmasını, hafta sonunda ise bu notları gözden geçirerek kendine ait bir “problem çözme modeli” geliştirmesini ister. Bu modelini daha da geliştirebilmek için fikir üretmesini, farklı problemlerde hangi farklı yaklaşımları izlediğini yazmasını ve hangi yöntemlerin gerçekten işine yaradığını, hangilerinin ise hiç yaramadığını düşünmesini söyler. Çoklu zekâ kuramına göre Mustafa öğretmen öğrencisinin hangi zekâ alanının gelişmesine yardımcı olmaktadır? A) Sözel zekâ B) İçsel zekâ C) Görsel zekâ D) Mantıksal zekâ E) Sosyal zekâ
69. Öğrencilerin nasıl öğrendiklerinin, öğretmenlerin nasıl öğretmeleri gerektiği konusunda önemli bir etkisi vardır. Bilgi, öğretenden öğrenene doğrudan aktarılmamalı, bunun yerine öğrenen tarafından yapılandırılmalıdır. Öğrenci, bilgiye doğrudan ulaşmak yerine deneyimleriyle bilgiyi özümsemelidir. Bu görüşün dayandığı eğitim felsefesi aşağıdakilerden hangisidir? A) Daimîcilik B) Esasicilik C) İlerlemecilik  D) Kurmacılık E) Varoluşçuluk
70. İletişim konusunda “haberleşme” üzerinde duran bir öğretmenin, öğrencileri postaneye götürüp haberleşme türlerini uygulamalı olarak göstermesinin temel amacı aşağıdakilerden hangisidir? A) Çevreyi tanıtmak B) Somut yaşantılar sağlamak C) İş birliğini geliştirmek D) Sınıf ortamından farklı yerde ders işlemek E) Öğrenci katılımını sağlamak
71. Aşağıdakilerden hangisi iş birlikli öğrenme sürecinde kazandırılmak istenen özelliklerden biri değildir? A) Etkili iletişim becerisi B) Başkalarının düşüncelerine saygı gösterme C) Çok yönlü düşünme D) Benmerkezci düşünme E) Olumlu bağımlılık
72. Aşağıdakilerden hangisi, “yaşam becerileri”nin bireylere yardımcı olması beklenen öncelikli alanlarından biri değildir? A) İş hayatındaki görevlerini yapma B) Kişiler arası iletişim kurma C) Başka becerileri öğrenme D) Bilgiyi hatırlama E) Değişime ayak uydurabilme
73. Öğrenci merkezli bir öğretim programında aşağıdakilerden hangisine yer verilmesi beklenmez? A) Öğrencilerin sınıf içinde yaptıkları ile yaşamları arasında bağ kurmalarına olanak sağlanması B) Öğrencilerin, eğitim deneyimlerini zenginleştirebilmek için ders dışı etkinliklere katılıp öğrenme süreçlerinde sorumluluk almaları C) Ailenin, çocuğun katıldığı ders içi ve ders dışı etkinlikleri takip edip gereken desteği sağlaması D) Öğretmenin, öğrencilerini ders dışında da öğrenmeye, araştırmaya ve inceleme yapmaya yönlendirmesi E) Öğretmenin, öğrencilere kendi deneyimlerini aktarması ve onlardan bu deneyimleri kullanmalarını istemesi
74. Aşağıdaki öğretme-öğrenme yaklaşımlarından hangisi, karşısında belirtilen becerinin kazandırılması için etkili bir yöntem değildir?     Öğretme-öğrenme                yaklaşımı       Beceri   A) Örnek olay incelemeye Problem çözme dayalı öğretim B) Sunuş yoluyla öğretim İş birlikli öğrenme C) Bilimsel araştırma Eleştirel düşünme yoluyla öğrenme  D) Buluş yoluyla öğretim Yansıtıcı düşünme E) Proje tabanlı öğretim Bilimsel yöntem   süreç becerileri
75. Problem çözme becerisini geliştirmede aşağıdakilerden hangisi başlangıç aşaması olarak ele alınmalıdır? A) Çözüm önerileri üretilmesi B) Çözüm önerilerinden en uygun olanın denenmesi C) Problemle ilgili bilgi toplanması D) Problemin parçalarının neler olduğunun belirlenmesi E) Problemin tanımlanması
76. Matematik dersinde pergel kullanmayı öğreten bir öğretmen, öğrencilerin psiko-motor alandaki öğrenmelerini gerçekleştirmek amacıyla aşağıdaki yöntem veya tekniklerden hangisini kullanmalıdır? A) Soru-cevap B) Gösterip yaptırma  C) Örnek olay D) Proje E) Tartışma
77. Sınıfta matematik problemlerini çözmede başarılı olan bir öğrenci bakkaldan yaptığı alışverişlerde para üstünü hesaplamada güçlük çekmektedir. Aşağıdakilerden hangisi bu öğrencinin durumunu en iyi açıklamaktadır? A) Sınıfta edinilen bilgilerin günlük yaşama taşınamaması B) Sınıf-içi etkinliklerin öğrencinin düzeyine uygun olmaması C) Öğrencinin sayısal becerilerinin yetersiz olması D) Sınıf-içi etkinliklerde öğrenci farklılıklarının dikkate alınmaması E) Sınıf ortamının öğrenmeyi destekleyici bir şekilde düzenlenmemesi
78. “Çevremizi Tanıyalım” konusunda sırayla “Bölgemiz, İlimiz, Yurdumuz, İlçemiz” ile ilgili çalışmalar yaptıran bir öğretmen, bu dersin içeriğinin düzenlenmesinde hangi ilkeye aykırı davranmıştır? A) Somuttan soyuta B) Basitten karmaşığa C) Günümüzden geçmişe D) Bütünden parçaya  E) Yakından uzağa
79. Öğrencilerin bireysel farklılıklarının belirlenmesinde öğretmenlerin izleyebileceği en etkili yöntem aşağıdakilerden hangisidir? A) Gözlem yapmak B) Anket uygulamak C) Velilerle görüşmek D) Okul yönetimine sormak E) Akran değerlendirmesi yaptırmak
80. Sınıf içinde karşılaşılan bir probleme çözüm bulunabilmesi öncelikle aşağıdakilerden hangisinin tam ve doğru olarak yapılmasına bağlıdır? A) Problemin çözüm yollarının tartışılması B) Probleme ilişkin bilgi ve bulguların toplanması C) Problemin yarattığı olumsuz etkilerin azaltılması D) Problemin çevresel etkilerinin sınırlandırılması E) Benzer problemlerin çözümünün örnek alınması
81. Sınıf-içi düzeni bozan ve arkadaşlarıyla iyi ilişkiler kuramayan bir öğrencinin sorununun üstesinden gelebilmesi için öğretmen aşağıdaki tutumlardan hangisini sergilemelidir? A) Olumsuz davranışın nedenlerini inceleyerek tutarlı tepkiler verme B) Olumsuz davranışı eleştirerek ilke ve kurallar koyma C) Ailenin soruna çözüm bulmasını isteme D) Sınıftaki diğer öğrencilerin yardımıyla sorunu çözme E) Olumsuz davranışı görmezden gelerek zamana bırakma
82. Belgin öğretmen öğrencilerinden, “Nasıl bir okul düşlerdiniz?” sorusuna karşılık olarak özgün ve yaratıcı fikir, öneri ve değerlendirmeleri açıkça ve akıllarına ilk geldiği şekilde söylemelerini ister. Öğretmen, öğrencilerin birbirlerinin söylediklerinden çağrışım yaparak buldukları çok sayıda fikri tahtaya listeler ve dersine bu şekilde devam eder. Belgin öğretmen, aşağıdaki yöntem veya tekniklerin hangisinden yararlanmaktadır? A) Yaratıcı drama B) Örnek olay incelemesi C) Beyin fırtınası D) Problem çözme E) Soru-cevap
83. Mikro öğretimde, I. dersin video kayıtlarının izlenmesi, II. dersin tekrar hazırlanıp işlenmesi, III. ders planının hazırlanması, IV. dersin değerlendirilmesinin grup tarafından yapılması, V. dersin işlenmesi ve videoya kaydedilmesi basamakları hangi sırayla uygulanır? A) I, III, IV, II, V  B) III, IV, V, I, II C) III, V, I, IV, II  D) IV, III, V, I, II  E) IV, V, I, II, III
84. Bir öğretim programında hedefler ve kazanımlara yer verilmesinin en önemli amacı aşağıdakilerden hangisidir? A) Öğrencileri güdülemek B) Öğrencilere dönüt sağlamak C) Öğrenciyi değerlendirmek D) Öğretimi planlı hale getirmek E) Öğretmeni değerlendirmek
85. I. Matematik sorularının %75’ini, fizik sorularının da %60’ını doğru cevaplayan öğrenciler bu dersleri başarmış sayılır. II. İlk iki sorudan alınabilecek en yüksek puan     25’tir. III. Sınavda 65’in altında puan alan öğrenciler dersi tekrar ederler. IV. Türkçe ve matematik derslerinden başarısız olan öğrenciler bir sonraki döneme devam edemezler. Yukarıdakilerden hangileri birer değerlendirme ölçütünü ifade etmektedir? A) Yalnız I  B) Yalnız II C) II ve III  D) III ve IV E) I, III ve IV
86. Aşağıdaki öğrenci özelliklerinden hangisi doğrudan ölçülebilir? A) Zekâ puanı B) Boy uzunluğu C) Derse karşı tutum D) Yetenek E) Ders başarısı
87. İş birliğine dayalı bir öğrenme uygulamasında gruplar öğrencilerin soyadlarının baş harfleri kullanılarak oluşturulmuştur.  Bu uygulamadaki gruplara ayırma, bir ölçme işlemi olarak kabul edilirse kullanılan ölçek türü aşağıdakilerden hangisidir? A) Sıralama  B) Eşit oranlı C) Sınıflama  D) Dereceleme  E) Eşit aralıkl
88. Yabancı dil sınavında Duru 80, Berke 40 puan almıştır. Duru’nun yabancı dil bilgisinin Berke’nin yabancı dil bilgisinin iki katı kadar olduğunu öne süren bir kişi, bu ölçme sonuçlarının aşağıdaki ölçek türlerinin hangisiyle elde edildiğini kabul etmektedir? A) Eşit aralıklı  B) Sıralama C) Dereceleme  D) Sınıflama  E) Eşit oranlı
89. Aşağıdakilerden hangisi bağıl değerlendirmede kullanılan bir ölçüt değildir? A) Sınıftaki diğer öğrencilerin başarısı B) İzlenen programın hedefleri C) Öğrencinin yeteneği D) Ülke çapındaki normlar E) Öğrencinin sınıf içindeki başarı sıras
90. Bilişsel alan sınıflamasına göre, aşağıdaki kazanımlardan hangisi diğerlerinden daha yüksek düzeyde zihinsel beceri gerektirir? A) Bir olaya yol açmış olabilecek nedenleri sayma B) Yapılan tanıma uygun örnek verme C) Probleme, yeni ve orijinal bir çözüm yolu bulma D) Verileri tablo ya da grafikle gösterme E) Şekil ve bilgilere dayanarak açıklama yapma
91. Aşağıdakilerden hangisi yazılı yoklamalarda puanlama güvenirliğini artırmaya yönelik önlemlerden biri değildir? A) Puanlamayı birden fazla puanlayıcının yapması ve verilen puanların ortalamasının alınması B) Bir soruya öğrencilerin tümünün verdiği cevaplar puanlandıktan sonra diğer soruya geçilmesi C) Cevabın değişik bölümlerine verilecek puanların ayrı ayrı belirlenmesi D) Öğrencinin sınıf-içi etkileşimiyle ilgili puanının sınav puanlarına katılması E) Puanlama için ayrıntılı yönergelerin bulunduğu cevap anahtarının kullanılması
92. Çoktan seçmeli bir test maddesini cevaplayan bir kişinin çeldiricileri eleyerek doğru cevaba ulaşmasında, aşağıdakilerden hangisi belirleyici olmalıdır? A) İfadelerin, kök ifadesiyle tutarlılığı B) Seçeneklerin soyutluk-somutluk derecesi C) Yoklanan davranışın öğrenilmiş olması D) Seçeneklerin birbirini içerip içermemesi E) İfadelerin kısalık ve uzunluğu
93. Test maddesinde, ders kitabından aynen alınan ifadelerin kullanılması eğitimsel doğurguları açısından nasıl bir etki yaratır? A) Maddeyle yoklanan davranış hatırlama düzeyinde kalır. B) Kitabı okumamış öğrenci maddeyi kesinlikle cevaplayamaz. C) Maddenin anahtarlanması kolaylaşır. D) Maddenin okunup anlaşılması zorlaşır. E) Maddede gereksiz ipuçları bulunmaz.
94. Bir firmaya eleman almak amacıyla yapılan bir sınav için, “Oldukça geçerli bir sınav yapıldı.” diyen bir uzman sınavın hangi özelliğini ifade etmektedir? A) Zor olduğunu B) Adayların yeteneklerine uygun olduğunu C) Objektif olduğunu D) Kolay olduğunu E) İşteki başarıyı yansıtacak yapıda olduğunu
95. Hazırladığı testin güvenirliğini artırmak isteyen bir öğretmen öncelikle aşağıdakilerden hangisini sağlamaya çalışmalıdır? A) Testteki soruların ve seçeneklerin dil bilgisi kurallarına uygun olmasını B) Soruların açık, net ve anlaşılır olmasını C) Seçenekler ile soru kökünün ifade bakımından birbirleriyle tutarlı olmasını D) Test kapsamında ölçülmek istenilen her özelliğe ait soru bulunmasını E) Seçeneklerin birbirine eşit ya da yakın uzunlukta olmasını
96. Bir öğretmen fen bilgisi öğretiminde performans değerlendirme yaklaşımını kullanmanın öğrencilerin bilimsel yöntem süreç becerilerine etkisini incelemektedir. Bu araştırmadaki bağımlı değişken aşağıdakilerden hangisidir? A) Bilimsel yöntem süreç becerileri B) Fen bilgisi dersi C) Öğretmen D) Öğrenciler E) Performans değerlendirme
97. Rubrikler, süreç ya da ürün değerlendirmede, çeşitli becerileri tanımlayan dereceli puanlama anahtarlarıdır. Aşağıdakilerden hangisi rubrikler oluşturulurken dikkat edilmesi gereken özelliklerden biri değildir? A) Öğrencilerin bilişsel, duyuşsal ve psiko-motor gelişim düzeylerini belirlemek B) Değerlendirme sırasında öğrencilerin ilgi ve ihtiyaçlarını dikkate almak C) Her konu ve alan için standart bir form geliştirmek D) Geliştirirken alanda birden fazla uzman kişinin görüşünü almak  E) Öğrencilerde kazandırılması istenilen özellikleri belirlemek
98. Öğrencinin belirli bir süreçteki gelişimini incelemek amacıyla geliştirilen bireysel gelişim dosyalarının değerlendirilmesine “Portfolyo Değerlendirme” adı verilir. Buna göre, portfolyo değerlendirme sürecinde öğrencilerden aşağıdakilerin hangisini yapmaları beklenmez? A) Süreç içerisindeki gelişimlerini yansıtacak günlükler oluşturmaları B) Dersle ilgili beklentilerini ortaya koydukları bir değerlendirme raporu hazırlamaları C) Kendi kendilerini değerlendirdikleri öz değerlendirme formunu doldurmaları D) Arkadaşlarıyla ilgili duygu ve düşüncelerini yansıttıkları akran değerlendirme formunu doldurmaları E) Derste işlenen konularla ilgili sorular yazmaları
99.Yukarıda analizi verilen maddenin doğru cevabı  E ise, madde ayırıcılık gücü indeksi kaç olur? A) 0,00 B) 0,10 C) 0,16 D) 0,20 E) 1,00
100. Yukarıdaki madde analizi tablosunda verilen bilgilere dayanarak, bu madde hakkında aşağıdaki yargılardan hangisine ulaşılabilir? A) A seçeneği çeldirici ise, beklenen yönde çalışmıştır. B) Maddeyi üst ve alt gruplardan eşit sayıda aday cevaplamıştır. C) B seçeneği çeldirici ise, çok az kişiyi çeldirmiştir. D) Doğru cevap C ise, soru negatif ayırıcıdır. E) Seçeneklerin tümü dengeli bir şekilde çalışmıştır.
101. Okul rehberlik ve psikolojik danışma hizmetleriyle ilgili yıllık program ve yürütme planının hazırlanmasını sağlamak ve uygulanmasını izlemek, aşağıdakilerden hangisinin görevidir? A) Okul müdürü B) Müdür yardımcısı C) Koordinatör psikolojik danışman D) Psikolojik danışman E) Sınıf rehber öğretmeni
102. Aşağıdakilerden hangisi rehberlik anlayışının temelini oluşturan ilkelerden biri değildir? A) Öğrenci merkezlilik B) Profesyonellik C) Kurum amaç ve ihtiyaçlarına uygunluk D) Gönüllülük E) Koruyuculuk
103. Bireyi çok yönlü olarak geliştirmeye dayanan psikolojik danışma ve rehberlik sürecinin öğrenci açısından anlamı aşağıdakilerden hangisi olabilir? A) Çevresiyle iş birliği kurma B) Toplum beklentilerine cevap verme C) Kendini anlama ve değerlendirme D) Hedefleri yükseltme E) Kişisel sınırlarını zorlama
104. Bireyin öz saygı duygularındaki eksikliğin, aşağıdakilerden en çok hangisinin sonucu olarak ortaya çıkması beklenir? A) Benlik tasarımının olumsuz gelişimi B) Çevresel faktörlerin hızlı değişimi C) Zihinsel gelişimin yetersiz olması D) Fiziksel gelişimin hızlı olması E) Aile içi ilişkilerin güçlü olması
105. Yeteneklerinin altında ve üstünde başarı gösteren öğrencileri belirlemek aşağıdaki rehberlik servislerinden hangisinin görevidir? A) Mesleki rehberlik B) Eğitsel rehberlik C) Grup rehberliği D) Kişisel rehberlik E) Psikolojik rehberlik
106. Eren, lise son sınıfta okuyan başarılı bir öğrencidir. İlgi duyduğu meslekler hakkında bazı bilgiler edinmiştir, ancak hangi mesleği seçmek istediğinden emin olamamakta ve kararsızlık yaşamaktadır. Örneğin, bir gün doktor olmaya karar vermekte, bir süre sonra vazgeçip mimar olmayı düşünmektedir. Buna göre, Eren’e sağlanması gereken rehberlik hizmeti aşağıdakilerden hangisidir? A) Mesleki danışma B) Eğitsel rehberlik C) Bilgi verme D) Oryantasyon E) Müşavirlik (konsültasyon)
107. Dersleri dinlemeyen ve devamlı arkadaşlarıyla konuşan Ali’ye öğretmenin gösterebileceği aşağıdaki davranışlardan hangisi rehberlik anlayışına uygun olur? A) Ali’yi disiplin kuruluna bildirmek B) Sınıftaki diğer öğrencilerin Ali’yle konuşmasını yasaklamak C) Ali’yi okul idaresine şikâyet etmek D) Okulun psikolojik danışmanıyla, Ali için ne yapılabileceğini görüşmek E) Derste her konuştuğunda Ali’ye ceza vermek
108. Aşağıdakilerden hangisi, öğrencilere verilen psikolojik yardımların etkililiğini artırmak üzere yönetici, öğretmen ve velilerle yürütülen rehberlik hizmetidir? A) Çevreyle ilişkiler B) Müşavirlik (konsültasyon) C) İzleme D) Oryantasyon E) Psikolojik danışma
109. Rehberlik ve psikolojik danışma hizmetlerinin en genel amacı bireyin kendini gerçekleştirmesine yardım etmektir. Kendini gerçekleştirme ise bireyin tüm gizil gücünü kullanabilmesi, verimli ve mutlu olması anlamına gelmektedir.  Kendini gerçekleştirmede başarılı olmuş bir bireyde, I. giriştiği tüm işlerde başarılı olma, II. insanlarla ve yaşadığı çevreyle ilgili olma, III. daima mutlu olma, IV. zamanını iyi kullanma, V. geçmişten çok geleceğe dönük olma özelliklerinden hangilerinin bulunması beklenir? A) I, II, IV  B) I, IV, V C) II, III, V  D) II, IV, V E) III, IV, V
110. Hümanistik yaklaşımı benimsemiş ve empatik dil kullanan bir öğretmenin çok çalıştığı halde sınavda başarısız olan bir öğrencisine aşağıdakilerden hangisini söylemesi beklenir? A) Bir dahaki sefere daha dikkatli olmalısın. B) Olan olmuş, boş yere üzülmenin bir faydası yok. C) Çok çalıştığından emin olduğun için üzgünsün. D) Keşke biraz daha dikkatli davransaydın. E) Nasılsa başka sınavlar da var.
111. Aşağıdakilerden hangisi davranışçı yaklaşımın temel görüşlerinden biri değildir? A) Bütün davranışlar öğrenilmiştir. B) İnsan davranışları çevresel uyarıcılar tarafından başlatılır. C) İnsan davranışlarını anlamak için gözlenemeyen etkenleri incelemek yersizdir. D) Davranışların mekanizmasını anladıktan sonra onları kontrol etmek mümkündür. E) Her insan, doğuştan kendini gerçekleştirme gizil gücüyle dünyaya gelir.
112. İlköğretim ve ortaöğretimde sunulan rehberlik ve psikolojik danışma hizmetleri aşağıdakilerin hangisinde farklılık göstermez? A) Uygulanan rehberlik ve psikolojik danışma teknikleri B) Hizmetlerin dayandığı gelişimsel özellikler C) Kullanılan ölçme araçları D) Yapılan etkinlikler E) Benimsenen ilkeler
113. Aşağıdakilerden hangisi rehberliğin ilköğretim düzeyindeki öğrencilerde geliştirmeyi amaçladığı özelliklerden biri değildir? A) Yeterlik duygusu B) Yüksek not alma C) Sorumluluk duygusu D) Sosyal beceriler E) Psikolojik sağlamlık
114. Aşağıdakilerden hangisi okul psikolojik danışmanı için uygun bir yaklaşım değildir? A) Danışana seçeceği mesleği empoze etmek B) Danışanın içinde yaşadığı ortama uyum sağlamasına destek olmak C) Danışanın sosyal ilişkilerini geliştirmesine yardım etmek D) Danışanın kendini gerçekleştirme potansiyeline inanmak E) Danışanın zayıf ve güçlü yönlerini fark etmesini sağlamak
115. Aşağıdaki öğretmen ifadelerinden hangisi iletişim engeli içermemektedir? A) Ödevini bir an önce bitirmezsen kötü olur. B) Bu dersi başarman için bir fırın ekmek yemen lazım. C) Bu dersteki durumunla ilgili konuşmak ister misin? D) Sorumluluklarını yerine getirmen gerektiğini biliyor musun? E) Niye bu dersi başaramıyorsun, anlamıyorum
116. Etkili çalışma becerilerinin geliştirilmesinde aşağıdakilerden hangisinin önemli bir rolü yoktur? A) Çalışmak için uygun bir yer ve araç gereç bulmak B) Günlük çalışma planı hazırlamak C) Her konuyu 3-4 saatlik bloklar halinde çalışmak D) Yeterince çalışınca kendine bir ödül vermek E) Aylık çalışma planı hazırlamak
117. Sınıfındaki öğrencilerin birbirleriyle ilişkilerini ve etkileşim biçimlerini değerlendirmek isteyen bir sınıf rehber öğretmeninin aşağıdaki tekniklerden hangisini kullanması gerekir? A) Problem tarama listesi B) Psikodrama C) Anket D) Sosyometri E) Vaka incelemesi
118. Sınıfta sürekli olarak üzgün ve huzursuz görünen bir öğrenciye yardım etmek için öğretmenin aşağıdakilerden hangisini yapması en uygun olur? A) Ders sırasında, üzüntüsünün nedenini sormak B) Doktora gitmesi gerektiğini söylemek C) Anne-babasını görüşmeye çağırmak D) Rehberlik ve psikolojik danışma uzmanıyla görüşmesini sağlamak E) Öğrencinin yakın arkadaşlarından onun hakkında bilgi almak

Share this article :
 

Yorum Gönder

 
Support : Actualtr | Gerçek | Haberler
Copyright © 2011. Kpss Görsel Eğitim - All Rights Reserved
Template Created by en yeni Published by Güncel
Proudly powered by Blogger