SİYASİ ALANDA YAPILAN DEVRİMLER - GELİŞMELER

Saltanatın Kaldırıldı. (1 Kasım 1922)
  II. TBMM Açıldı. (11 Ağustos 1923)
  Halk Fırkası kuruldu.(9 Eylül 1923)
  Ankara Başkent ilan edildi. (13 Ekim 1923)
  Cumhuriyet ilan edildi. (29 Ekim 1923)
  Halifelik kaldırıldı. (3 Mart 1924)
  Şer'iye ve Evkaf Vekâleti kaldırıldı. (3 Mart 1924)
  Tevhid-i Tedrisat Kanunu çıkarıldı. (3 Mart 1924)
  Osmanlı Hanedanın Yurtdışına Çıkartılması kanunu kabul edildi. (3 Mart 1924)
  Erkan-ı Harbiye Vekâleti’nin Kaldırılması kabul edildi. (3 Mart 1924)
  1924 Anayasası ilan edildi. (24 Nisan 1924)
  Cumhuriyet Halk Fırkası olarak isim getirildi. (Halk Fırkası’nın adı) (10 Kasım 1924)
  Terakkiperver Cumhuriyet Fırkası kuruldu (17 Kasım 1924),   5 Haziran 1925’te ise kapatıldı.
  Askerlerin Siyasetten Ayrılması ile ilgili kanun kabul edildi. (19 Aralık 1924)
  Şeyh Sait Đsyanı yaşandı ve bastırıldı. (13 Şubat - 31 Mayıs 1925)
  Takrir-i Sükûn Kanunu ilan edildi. (4 Mart 1925 - 1929)
  Đzmir’de Mustafa Kemal’e Suikast Girişimi yaşandı. (16 Haziran 1926)
  “Devlet’in Dini Đslam’dır”, hükmü Anayasa’dan çıkartıldı. (10 Nisan 1928)
  Kadınlara  siyasi  haklar  verildi:                                                                            1930’ta  Belediye  seçimlerine,       1933’te  Muhtarlık  seçimlerine,   1934’te
Milletvekili seçimlerine katılma ve seçilme hakkı verildi.
  Serbest Cumhuriyet Fırkası kuruldu (12 Ağustos 1930) ve 17 Kasım 1930’te kapatıldı.
  Menemen Olayı yaşandı ve bastırıldı. (23 Aralık 1930)
  Atatürk Đlkelerinin Tümü Anayasa’ya Alınması kabul edildi. (5 Şubat 1937)
B. EĞĐTĐM - KÜLTÜR ALANINDA YAPILAN DEVRĐMLER - GELĐŞMELER
  3 Mart 1924 - Tevhid-i Tedrisat Kanunu (Öğretimin Birleştirilmesi)                                             kabul edildi. Böylece ülkede eğitim
kargaşasına son verildi, milli - laik değerler taşıyan bir eğitim sistemleri kuruldu.
  11 Mart 1924 - Medreseler Kapatıldı: Çağın gerisinde kaldıkları ve eğitimde ikiliğe yol açtıklarından ötürü,
Tevhid-i Tedrisat Kanunu’nun da kabulünden sonra kapatıldı.
  Güzel Sanatlarda Đnkılâplar (1924):
1924 - Ankara’da “Musiki Muallim Mektebi” kuruldu.
1925 - “Sanayi-i Nefise Mektebi”, “Güzel Sanatlar Akademisi”ne dönüştürüldü.
1930 - Đstanbul Belediyesi Konservatuarı ıslah edildi.
1935 - Ankara’da Milli Musiki ve Temsil Akademisi (Devlet Konservatuarı) kuruldu.
1937 - Resim Heykel Müzesi açıldı.
  Maarif Teşkilatı Hakkında Kanun (2 Mart 1926):
Eğitim hizmetleri düzenlenmiş, ilk ve ortaöğretimin esasları belirlenmiştir.
Devletin izni olmadan hiçbir şekilde okul açılmayacağı belirtildi.
Çağdaş olmayan dersler programdan çıkartıldı.
Öğretmen okullarının sayısı arttırıldı.                                                                                                 




Bugünkü eğitim sistemimizin temeli atıldı ve Milli Eğitim Bakanlığı yeniden teşkilatlandırıldı. Bu düzenleme ile
eğitimin milli olması hedeflenmiş ve eğitimde fırsat eşitliği ön planda tutularak halkçı devlet anlayışına hizmet edildi.
Harf Devrimi (1 Kasım 1928):
Kabulünün Nedenleri:
•   Arap harfleri ile okuma - yazmanın zor olması,
•   Latin harfleri ile okuma - yazmanın kolaylaşması ve okuryazar oranını arttırmak istenmesi,
•   Arapça harflerinin, Türkçe’nin ses uyumuna uygun olmaması,
•   Türk dilinin gelişmesini sağlamak istenmesi,
•   Arap harflerinin yazım yönü nedeniyle teknik basımdan dezavantajlı olması,
•   Eğitimi çağdaşlaştırma isteği,
•   Batı ile bütünleşme isteğidir.
Sonuçları:
•   Okuma - yazma sorununun en önemli boyutu çözüme kavuşmuştur.
•   Kitap basımında önemli bir artış sağlandı.
•   Yazı dili ile konuşma dili arasındaki uyumsuzluk giderildi.
•   Okuma - yazma seferberliği başlatıldı ve Millet Mektepleri’nin açılmasına ortam sağladı.
•   Bu inkılâp, Doğu kültüründen Batı kültürüne geçişte en önemli aşama olmuştur.
  Millet Mekteplerinin Açılması (24 Kasım 1928):
Yeni harflerin kabulü ile Latin harflerinin kısa sürede tüm yurtta öğretmek amacıyla açıldılar. Ayrıca okuma
- yazma oranını etkili biçimde arttırmak için de kuruldular.
Kurs niteliğindedir. Devlet daireleri de mesai sonrasında faaliyete tahsis edilmiştir. Radyo’dan programlar
yayımlanmıştır. 15 - 45 yaş arasındaki herkesin bu kurslara katılıp devam etmesi zorunlu kılınmıştır.
Halk evlerinin açılmasıyla işlevlerin sürdürülmesi devam ettirilmiştir.
  Türk Tarih Kurumu'nun Kurulması (15 Nisan 1931):
Kurulma Nedenleri:
•   Bütün Türk toplulukları ile devletlerinin tarihini aydınlatmak,
•   Türklerden önce Anadolu’da yaşamış toplulukları ve devletleri araştırmak,
•   Hanedancı ve ümmetçi tarih anlayışı yerine milli bir tarih anlayışı geçerli kılmak,
•   Türklerin sarı ırktan olmadığını ortaya koymak,
•   Türk toplumunda milli bir şuur oluşturmak,
•   Türklerin dünya medeniyetlerine katkılarını ortaya koymak,
•   Türklerin dünya medeniyetleri içindeki yerini saptamak,
•   Türklerin Đslam tarihindeki yeri ve rolünü belirlemektir.
Yapılan Çalışmalar:
  1931 - Liseler için 4 ciltlik bir “Genel Tarih” serisi hazırlandı.
  1932 - Ankara’da I. Tarih Kongresi yapıldı, “Türk Tarih Tezi” ortaya atıldı.
  1937 - II. Tarih Kongresi toplandı ve yabancı bilim adamlarının da kongreye katılmaları sağlandı.
  Etnografik (Kültürel) ve Arkeolojik çalışmalara önem verildi, müzecilik geliştirildi.
  Türk Dil Kurumu'nun Kurulması (12 Temmuz 1932):
Kurulma Nedenleri:
•   Türkçe’yi yabancı dillerin etkisinden kurtarmak,
•   Arapça ve Farsça’dan Türkçe’ye giren kelime, deyim ve dil bilgisi kurallarını çıkartmak,
•   Dilde millileşme ve sadeleşme yolunu benimsemek,
•   Halkın konuştuğu Türkçe’yi resmi dil olarak kabul etmek,
•   Türkçe’ye dünya dilleri arasında önemli bir yer kazandırmak,
•   Türkçe’yi bir bilim ve kültür dili haline getirmek,
•   Dil birliği sağlamak ve eğitim - öğretim dili olarak kullanmak,
•   Teknik terimlere karşılık bulmak,
•   Türkçe’nin kurallarını sadeleştirmek gibi nedenler vardır.
Yapılan Çalışmalar:
  1932 - I. Dil Kurultay’ı toplandı.
  Türkçe Sözlük hazırlandı.
  Eski Türk metinleri yayımlandı.
  Halk Evlerinin Kurulması (18 Şubat 1932):
Yeni devletin çağdaşlaşma ve laikleşme çabaları içinde bu evler, önemli bir yere sahipti. Milli devletin
değerlerini halka benimsetmek ve yeni rejime uygun insanlar yetiştirmek amacıyla kuruldu.
Halkın  kültürel  gelişimini  sağlamak  amacıyla  dil,  edebiyat,  güzel  sanatlar,  tiyatro,  spor  gibi  konularda
çalışmalar yürütüldü.
Sayıları 400 civarına ulaşmıştı.
1951’de kapatıldı.
Share this article :
 

Yorum Gönder

 
Support : Actualtr | Gerçek | Haberler
Copyright © 2011. Kpss Görsel Eğitim - All Rights Reserved
Template Created by en yeni Published by Güncel
Proudly powered by Blogger